Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział, że w poniedziałek poznamy dostawcę samolotów regionalnych dla PLL LOT. O kontrakt starają się brazylijski Embraer i europejski Airbus.
Dzisiaj wieczorem (13 czerwca) na antenie TVN24 w programie „Bez Kitu” odpowiadający za resort infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że w najbliższy poniedziałek poznamy decyzję PLL LOT o wyborze dostawcy floty samolotów regionalnych.
Decyzja o flocie poznamy w poniedziałek
– Wybieram się w poniedziałek z prezesem PLL LOT na targi lotnicze, zwyczajowo tam ogłaszane są ważne kontrakty i tam przekażemy informację na temat rozstrzygnięcia postępowania przetargowego na zakup samolotów regionalnych. Od wielu lat czekaliśmy na rozbudowę floty LOTu. Docelowo będzie to ponad 80 samolotów – powiedział Klimczak.
Minister ma na myśli zaczynające się w poniedziałek we Francji Paris Air Show – to jedna z największych lotniczych imprez na świecie. Odbywającym się na lotnisku Le Bourget pokazom często towarzyszą ważne zapowiedzi czy deklaracje producentów i przewoźników lotniczych czy właśnie podpisywanie nowych umów.
Embraer czy Airbus?
W październiku 2023 r.
PLL LOT zaprezentował nową strategię do roku 2028, a więc obowiązującej wówczas oficjalnie daty oddania do użycia Centralnego Portu Komunikacyjnego. W strategii założono, że LOT będzie w 2028 r. obsługiwał 20 nowych kierunków i przewoził 16,9 mln pasażerów przy 30% udziału w rynku. Przyjęto, że do osiągnięcia takich wyników LOT będzie potrzebował floty 109 samolotów – wówczas miał ich tylko 75. Zgodnie z ówczesnymi założeniami do 2028 r. samolotów regionalnych miało być więcej o 40 proc., wąskokadłubowych średniego zasięgu - o 35 proc., zaś szerokokadłubowych - o 25 proc. więcej.
Od tego czasu obaj producenci zaczęli bardzo intensywnie prezentować możliwości i przewagi swoich samolotów. Airbus podkreślał wieloletnią obecność w Polsce, zatrudnianie w kraju setek osób oraz większą liczbę miejsc i dłuższy zasięg swoich samolotów. Embraer zwracał zaś uwagę na łatwość przejścia z samolotów serii E1 na E2 oraz wieloletnią współpracę z LOT.
Zarówno brazylijski jak i francuski producent przekonywali, że ich samoloty będą najkorzystniejsze pod względem efektywności ekonomicznej.
W połowie marca 2025 r. Airbus oficjalnie poinformował, że złożył ofertę na dostawę 84 samolotów regionalnych dla PLL LOT. Producent zaproponował A220 w wersjach 100 i 300. Niewiele później złożenie oferty potwierdził także Embraer.
Airbus i Embrear. Najnowsze komentarzeNiecałe dwa tygodnie temu Rynek Lotniczy rozmawiał zarówno z Airbusem jak i Embraerem – przedstawiciele obu producentów zapewniali, że to produkowane przez nich samoloty najlepiej sprawdzą się we flocie LOT.
– Możliwości, jakie dają nasze samoloty i nasza oferta są lepsze od konkurencji i przemawiają za tym konkretne liczby, które LOT zna. W interesie każdej linii lotniczej leży posiadanie najbardziej efektywnych i dopasowanych do modelu biznesowego samolotów –
powiedział Arjan Meijer, dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation.
– Uważamy, że A220 idealnie pasuje do ambicji LOT bycia lepszym, większym, bardziej odpowiedzialnym społecznie. A220 to samolot nowej generacji, który oferuje większą liczbę miejsc i może przynieść ponad 2 mld USD dodatkowego zysku w ciągu 15 lat –
mówił zaś Johan Pelissier, prezes Airbusa na Europę.